מדוע ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד? כתבו: פלדמן אבירם, בן־שושן שקד וקיסוס דורין.

נשאלנו פעמים רבות על-ידי תלמידינו ו/או על-ידי קהל לקוחותינו, לא נגזים אם נומר כי נשאלנו כמעט מידי יום ביומו בעבודתנו, מדוע כדאית ההשקעה מצד התלמיד ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יח"ל. נשאלנו בהקשר זה, האם נכון להסתפק בלימוד מתמטיקה ברמת ארבע יח"ל או בלימוד מתמטיקה ברמת שלוש יח"ל. מובן הוא כי התשובה לשאלה זו תלויה בזהות השואל, במטרותיו, ביכולתו המתמטית, בנכונותו להשקיע ובמשתנים אחדים נוספים. במאמר זה ננסה להשיב לקוראינו המתלבטים בדבר סוגיה זו מדוע נכונה היא ההשקעה ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יח"ל, כך לפחות להשקפתנו.

ריכזנו עבורכם מספר סיבות מצוינות מדוע ההשקעה הנ"ל כדאית וחכמה ולכן אנו ממליצים למי מכם המתלבט בשאלה זו לקרוא מספר פעמים את המאמר שלפניכם.

כאמור, להלן:

1.      35 נקודות בונוס – שבע האוניברסיטאות הרלוונטיות בישראל (אריאל, בן-גוריון, בר-אילן, העברית, חיפה, תל-אביב והטכניון) מעניקות בונוס מוגדל של 35 נקודות לתלמידי 5 יח"ל במתמטיקה בקבלת ציון 60 ומעלה. בכך, למעשה, עשוי תלמיד "להקפיץ" את ממוצע ציוני בחינות הבגרות שלו מעלה באופן ניכר.     

2.      "פתיחת דלתות" לתארים נחשקים – קבלתכם לחלק מן התארים המבוקשים ביותר בישראל,  באוניברסיטאות שציינו מעלה, מותנית בלימוד מתמטיקה ברמת חמש יח"ל. לשון אחר – התארים הללו "סגורים" בפני בוגרי 3 יח"ל במתמטיקה ו- 4 יח"ל במתמטיקה.

3.      "רשת ביטחון" – תלמיד אשר נכשל בבחינות הבגרות ברמת 5 יח"ל בציון 35-54 (בשקלול שני השאלונים) יקבל תוספת של 20 נקודות וזכאות לבגרות במתמטיקה ברמת 4 יח"ל ותלמיד אשר נכשל בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יח"ל (בשקלול שני השאלונים) בציון הנמוך מ-35 יהיה זכאי לבגרות במתמטיקה ברמת 3 יח"ל ובכך נמנע מצב בו תלמיד הנכשל בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יח"ל יימצא, כך בשפת התלמידים, "ללא בגרות במתמטיקה".  

4.      ידע חיוני לאקדמיה – הידע הנצבר בעת לימוד מתמטיקה ברמת 5 יח"ל חיוני, ואף קריטי במקרים רבים, לצורך התמודדות ראויה עם נושאי הלימוד האקדמיים בתארים הרלוונטיים. לשון אחר – אל לכם לראות בלימודי מתמטיקה ברמת 5 יח"ל כ"כרטיס כניסה" לאקדמיה בלבד אלא ראו בכך לימודים לשם צבירת ידע חיוני להפיכתכם לסטודנטים השואפים להצטיין בלימודיהם ולסיים בהצלחה את לימודיהם האקדמיים.

5.      כישורי למידה – התמדה, "עקשנות", דבקות במטרה, חשיבה לוגית, לימוד אינספור פרטים קטנים בעל-פה וזכירתם, דייקנות, ריכוז לאורך זמן רב, הבנת הנקרא, "הקרבה", דחיית סיפוקים ועוד אלו חלק מן הכישורים הנרכשים על-ידי לימוד מתמטיקה ברמת 5 יח"ל. אמנם זו דעתנו המקצועית, אך סבורים אנו כי הצדק עמנו. בדקו אותנו בקרב חבריכם ו/או מכריכם אשר סיימו בהצלחה ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יח"ל ותיווכחו שמרביתם ככולם מן הכישורים שציינו מעלה "יירכשו" על-ידכם את תבחרו ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יח"ל.

6.      "מבחן עצמי" – האם אני מתאים ללמוד הנדסה? האם אוכל להיות מהנדס מצוין לאורך עשרות שנים? האם אוכל לעסוק בתכנות? האם אצליח להתמודד עם לימוד מדעי המחשב? האם "יש לי" חשיבה מתמטית שתסייע לי לצלוח את לימודיי האקדמיים? שאלות אלו הן חלק קטן מן השאלות המופנות אלינו ולכן בחרנו להציג את הנימוק השישי ולכנותו "מבחן עצמי". נכנה זאת "בחן את עצמך" שכן אם אינך מתאים ללימודי הנדסה או ללימודי מדעי המחשב, למשל, טוב יהיה להבין זאת כבר עתה ולהתפנות לתחומי דעת אחרים. כלל אצבע "גס" למדי אומר כי על-מנת להתאים ללימודים מדעיים מדויקים יש לקבל לפחות ציון 80 במתמטיקה ברמת 5 יח"ל. אמנם, לא נוכל להסכים לכך באופן גורף אולם יש בו מן האמת, לבטח יש בו רציונל מקצועי כן.  

7.      ביטחון עצמי – רבים מתלמידינו העידו בפנינו, פעמים רבות לאחר סיום לימודיהם האקדמיים, כי הביטחון העצמי שלהם הרקיע שחקים לאחר שסיימו ללמוד בהצלחה מתמטיקה ברמת 5 יח"ל. לא זאת בלבד, יש בכך לדבריהם מעין "הוכחה לעצמי" שאני מסוגל לכך, נכנה זאת "העלאת ערכו של אדם בעיני עצמו". בחרנו להציג זאת כנימוק מס' 7 לשאלה שהצגנו בכותרת מעלה מפני שכמות התלמידים שטענו זאת בפנינו רבה ומפאת כבודנו לדעתם זו.

8.      שכר גבוה – מתוך האתר של משרד החינוך: "על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסיימי 5 יחידות בגרות במתמטיקה משֹתכרים הרבה יותר גבוה בממוצע ממסיימי 3 ו-4 יחידות. ההכנסה החודשית הממוצעת גבוהה יותר וגם השכר הממוצע גבוה יותר לשעת עבודה לשכירים שסיימו 5 יחידות לימוד במתמטיקה". לא נוסיף על הציטוט שהצגנו בפניכם שכן ניישם את אמרת חז"ל הנאה בעינינו: "כל המוסיף גורע".   

9.      הפחד מהכישלון – איננו מאמינים במילה "כישלון" ונמליץ לקוראינו לראות בכל "כישלון" (לכאורה) כתהליך למידה להמשך ואז באמת תתקדמו. אין-ספור סיפורי הצלחה התחילו בכישלון (שוב, לכאורה) ואם כבר עסקינן בכישלון אז בעינינו, לפחות, כישלון פירושו לא לנסות ולתת לפחד להכריע אתכם. לצערנו הרב, ברבות שנותינו חלק מתלמידינו נכשלו בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יח"ל. אמנם מדובר באחוז מזערי אך ישנם שנכשלו. לא אחת שמחנו, ואף התרגשנו, לגלות כי אותו תלמיד שנכשל הפיק תועלות רבות מהידע המתמטי שצבר. כך לאחרונה, למשל, סיפרה לנו תלמידתנו לשעבר המסיימת בקרוב את לימודיה לתואר ראשון בכלכלה במכללת ספיר כי למרות שנכשלה בבגרות במתמטיקה ברמת חמש יח"ל היא "כיכבה" בקורסים המתמטיים בשנתיים הראשונות בהם כמעט לכל הסטודנטים היו "חיים קשים" למדי, ואף קיבלה ציונים גבוהים מאד במבחנים בשל הידע המתמטי הנ"ל.   

10.    לתיכוניסטים בלבד: תפקידים נחשקים בצבא – נציין בקצרה כי הסיכוי להתקבל לתפקידים נחשקים ו/או ייחודיים בצה"ל יגדל באופן ניכר, בלשון המעטה, למסיימי לימוד מתמטיקה ברמת 5 יח"ל בהצלחה, בפרט ישנם ה"פתוחים" אך ורק  בפני התלמידים הללו.

לתגובות: info@aviramfeldman.co.il

סגירת תפריט