אבירם פלדמן בגרות ופסיכומטרי

עצות המתאימות ללומדים בתקופת ההכנה לקורס

  1. היחשפו לראשונה למבנה הבחינה הפסיכומטרית
    הכרת מבנה הבחינה הפסיכומטרית לפני תחילת הקורס תועיל ללא ספק. מבנה הבחינה כולל, בין היתר, את כמות הפרקים, את אופיו של כל פרק, את משך הזמן המוקצב לכל פרק ומידע חיוני נוסף. 
  2. "הסירו חלודה" מתמטית תוך "גמילה" מהמחשבון
    וודאו שאתם יודעים בעל פה את לוח הכפל, נסו ללמוד בעל פה את ריבועי המספרים 33-11 על מנת "להרוויח" זמן יקר בעת הבחינה, תרגלו תרגילי כפל במאונך (בעיקר מספר דו ספרתי כפול מספר חד ספרתי), נסו להיזכר או להשתפר מעט בחישובים בסיסיים של אחוזים (דוגמה: כמה הם 15% מ- 300?) ועוד.
    שימו לב: בכל פרק בבחינה (פרט למטלת הכתיבה) מוקצבות לכם 20 דקות (1,200 שניות) ואנו סבורים שעליכם "להרוויח" זמן, גם אם מדובר לעתים "רק"
    ב- 10 שניות על-ידי היערכות מוקדמת. מי מכם אשר אינו מתורגל לבצע חישובים מתמטיים פשוטים ללא המחשבון יעשה בחכמה רבה אם יתחיל לאמן את עצמו לכך כבר לפני תחילת הקורס מפני שכך במהלך הקורס יכולתו זו תמשיך להשתפר והוא לבטח יימצא עצמו במציאות נוחה יותר בעת הבחינה הפסיכומטרית.
  3. קראו ספרים בעברית בשפה ההולמת את שפת הבחינה הפסיכומטרית
    קריאת ספרים בעברית בשפה די גבוהה חיונית מאד. בעת הבחינה תידרשו לקרוא בעברית בפרקי החשיבה המילולית קטעים אחדים (לעתים קטעים שאורכם 30-20 שורות) והקטעים הללו לבטח ייכתבו בשפה אקדמית תוך הקפדה על עברית רהוטה. הקטעים הללו ידרשו מכם, לבטח חלקם, חשיבה מעמיקה והשאלות בסיומם יבדקו, בין היתר, את יכולתכם להסיק מסקנות מן הכתוב. מי מכם אשר ייקרא כתבי-עת, מאמרים, ספרים וכדומה בעברית המתאימה לשפה הנהוגה בבחינה, כך מידי יום ביומו (כחצי שעה-שעה ביום) חודש לפני תחילת הקורס (אפשר יותר כמובן) ינהג בחוכמה. מהירות הקריאה שלכם לבטח תשתפר באופן זה וכן יכולתכם בכל הנוגע להבנת הנקרא. להלן רשימה של ספרי קריאה בעברית המומלצים לקריאה לפני תחילת הקורס:
  • שם המחבר: א.ב. יהושע
    המאהב
    גירושים מאוחרים
    השיבה מהודו
    שליחותו של הממונה על משאבי אנוש
  • דויד גרוסמן
    אישה בורחת מבשורה
    דבש אריות
    שתהיי לי הסכין
    חיוך הגדי
  • סביון ליברכט
    תפוחים מן המדבר
    איש ואישה ואיש
    הנשים של אבא
    פנינים לאור היום
  • סמי מיכאל
    סופה בין הדקלים
    חצוצרה בוואדי
    ויקטוריה
    יונים בטרפלגר
  • שולמית לפיד
    גיא אוני
    חיבוק דב
    חוות העלמות
    טעות אנוש
  • יהודית קציר
    מגדלורים של יבשה
    הנה אני מתחילה
    צילה
    למאטיס יש את השמש בבטן
  1. קראו ספרים באנגלית המותאמים לרמתכם
    קריאת ספרים באנגלית בשפה התואמת את רמתכם בעת הקריאה חיונית מאד. בעת הבחינה תידרשו לקרוא באנגלית בפרקי האנגלית קטעים אחדים (לעתים קטעים שאורכם 20-10 שורות) והקטעים הללו לבטח ייכתבו בשפה התואמת את רמת הבחינה ולא את רמתכם, לטוב או לרע. הקטעים הללו ידרשו מכם, לבטח חלקם, חשיבה והשאלות בסיומם יבדקו, בין היתר, את יכולת ההבנה שלכם. מי מכם שייקרא ספרים באנגלית המתאימים לרמה שלו, כך מידי יום ביומו, כחצי שעה, חודש לפני תחילת הקורס (אפשר יותר כמובן) ינהג בחוכמה. מהירות הקריאה שלכם לבטח תשתפר באופן זה וכן יכולתכם בכל הנוגע להבנת הנקרא.
    כיצד תדעו לבחור ספר לקריאה באנגלית לתקופת קדם הקורס?
  • ספר מעניין– בחרו ספר העוסק בנושא המעניין אתכם. הקדישו מחשבה לבחירת הספר ואל תהססו לחפש המלצות מחבריכם. טיפ: לעתים ספר העוסק בסרט שראיתם בעבר הזכור לכם לטובה עשוי להיות בחירה נהדרת. 
  • ספר ברמת הקורא– קראו את העמוד הראשון ואת הכתוב בכריכה האחורית. אם לא הבנתם כמעט דבר משקראתם אז הספר, ככל הנראה, אינו מתאים לכם. במצב זב, עליכם לבחור ספר ברמה נמוכה יותר. אם הבנתם את כל הכתוב בקלות וללא שום מאמץ אז הספר ברמה נמוכה יותר מרמתכם ולכן עליכם לבחור ספר ברמה גבוהה יותר. אם הבנתם את מרבית התוכן אותו קראתם אך נתקלתם מידי פעם במילים שלא הכרתם אז הספר, יש לשער, ברמה הנכונה עבורכם.
  • עמודי "המלצות ספרים"– במרשתת תמצאו עמודים רבים המספקים המלצות נהדרות לספרים באנגלית הממיינים זאת בהתאם למחבר הספר, לרמתו, לז'אנר בו הוא עוסק ולמספר הממליצים. אנו סבורים כי השקעת מאמץ קל בבחירת הספר עשויה להיות "מהלך מנצח" מבחינתכם כי בחירה נכונה תוביל אתכם לסיים את קריאתו תוך כדי הנאה. טיפ: נהלו "מחברת מילים חדשות" כבר עתה והמשיכו אותה לכל אורך הקורס עד לבחינה.
  1. צפו בחדשות ועקבו אחר הנושאים האקטואליים
    מעקב אחר נושאים אקטואליים עשוי לסייע לכם בעת כתיבת מטלת הכתיבה בבחינה (חיבור) למציאת טיעונים משכנעים, למציאת דוגמאות שמטרתן לבסס את עמדתכם ולצבירת ידע כללי אשר עשוי להועיל בבחינה. טיפ: צפייה בת 30 דקות בכל יום בחדשות באנגלית באתרים כגון: 
    CNN, BBC News, Sky Newsוכדומה עשויה לשפר את ידיעתכם באנגלית תוך כדי צבירת ידע כללי נרחב העשויים לסייע לכם בעת הבחינה.
  2. שפרו את אוצר המילים שלכם בעברית
    נהלו "מחברת אוצר מילים בעברית" ומצאו בכל יום מילה אחת שלא הכרתם את פירושה ופתגם אחד (פתגם, ניב או כל מטבע לשון) שלא הכרתם קודם לכן את פירושו. כך, בכל יום, "תצברו" מילה אחת חדשה ופתגם אחד חדש (פתגם, ניב או מטבע לשון). הקפידו לקרוא דקות בודדות מידי יום את הרשימה שצברתם ולוודא שאתם אכן זוכרים זאת. בוגרינו העידו כי התייחסות רצינית לעצתנו זו הניבה פרי ואכן עושרם הלשוני בשפה העברית צמח אט-אט באופן זה.
  3. שפרו את אוצר המילים שלכם באנגלית
    נהלו "מחברת אוצר מילים באנגלית" ומצאו בכל יום 5 מילים שלא הכרתם את פירושן קודם לכן. כך, בכל יום, "תצברו" 5 מילים חדשות במחברתכם. הקפידו לקרוא במשך דקות בודדות (מידי יום) את הרשימה שצברתם ולוודא שאתם אכן זוכרים זאת. בוגרינו העידו כי התייחסות רצינית לעצתנו זו הניבה פרי ואכן עושרם הלשוני בשפה האנגלית צמח אט-אט באופן זה.
  4. חישבו היטב על אורח חייכם לקראת תקופת הקורס
    הימנעו מנסיעה לחו"ל במהלך הקורס, הימנעו מנסיעה לטיול בארץ בעת הקורס, בקשו את לוח המפגשים של הקורס אליו נרשמתם מראש ככל האפשר ובצעו תכנון מוקדם חכם ככל הניתן על-מנת לא להיעדר ממפגשי הלמידה בעת הקורס. בכל מפגש אתם צפויים להיחשף לעצות חכמות רבות ממדריכי קבוצתכם אשר אינן בהכרח ניתנות "לשחזור", ולכן זכרו כי תכנון מקדים לתקופת הקורס לבטח יועיל לכם. אם תוכלו, מראש, לקבוע במקום עבודתכם (במידה ואתם מוכרחים לעבוד בתקופת הקורס) שלא תעבדו כשבועיים לפני הבחינה בכלל אז החלטתכם זו צפויה להשתלם לכם ולהתברר כחכמה מאד. אם אתם צופים היעדרות ממפגש מסוים בקורס (בשל אירוע משפחתי למשל) אז תיידעו מראש את מדריך קבוצתכם. נסו להבין מולו מה מתוכנן להילמד במפגש זה וכיצד ניתן "לחפות" על היעדרותכם מהמפגש.   

עצות המתאימות לתקופת הקורס

  1. הכירו היטב את מבנה הבחינה הפסיכומטרית
    ההיכרות המדויקת של מבנה הבחינה הפסיכומטרית כבר בתחילת הקורס מתחייבת מצדו של כל נבחן. מבנה הבחינה כולל, בין היתר, את כמות הפרקים, את אופיו של כל פרק, את משך הזמן המוקצב לכל פרק ומידע חיוני נוסף. ככל תכירו טוב יותר את מבנה הבחינה, כבר בשלב ההתחלתי של הקורס, כל תדעו לגבש החלטות נכונות יותר הלוקחות בחשבון את נקודות החוזק ואת נקודות התורפה שלכם. זכרו כי האסטרטגיה לניהול הזמן בעת הבחינה תתגבש על-ידכם תוך כדי הקורס והכרת מבנה הבחינה באופן מדויק הינה מרכיב חשוב לקביעת האסטרטגיה הנכונה עבורכם.  
  2. נוכחותכם במפגשי הלימוד
    נכון הוא כי "אילוצי החיים" עלולים לגרום למי מכם להיעדר ממפגש מסוים בקורס או יותר מאשר מפגש אחד אך אנו מציעים לכם לעשות כל שתוכלו על-מנת לא להיעדר כלל ממפגשי הלמידה. בעת לימוד במפגשי הקורס קיימת "דינמיקה קבוצתית" המובילה לשאלות רבות מצד התלמידים, להצעת רעיונות וכדומה אשר במרבית המקרים בלתי אפשרי "לשחזרה" עבור תלמיד שנעדר מהמפגש. אגב, גם המורה של קבוצתך לא תמיד יוכל "לשחזר" עבורך את כל שהיה במפגש בו לא נכחת. לפיכך, הימנעו מהיעדרות. אם בכל זאת לא הגעתם למפגש מסוים, ידעו את מורה קבוצתכם מראש והיעזרו בו כדי להשלים את תוכן המפגש אליו לא תגיעו. אם תוכלו, קבלו מידע מראש מה מתוכנן למפגש אליו לא תגיעו וחישבו היטב כיצד להשלים את תוכנו.  
  3. הגעתכם בזמן למפגשי הלימוד
    הימנעו מאיחורים למפגשי הלמידה בקורס. צאו בזמן מביתכם לכל מפגש וקחו "מקדם ביטחון" כדי לא לאחר. נסו להגיע לכל מפגש 15-20 דקות לפני תחילתו, כנסו ברוגע למקום ישיבתכם, שתו כוס קפה או משהו קר כדי להיות רעננים וזכרו כי איחור מצדכם לעתים עלול לפגוע גם בחברי קבוצתכם ולא רק בכם. 
  4. היזהרו ממסיחי דעת בעת מפגשי הלימוד
    בעת הלימוד בכל אחד מהמפגשים היזהרו ממסיחי דעת, בפרט הימנעו מהתעסקות בטלפון הנייד. כבו את הטלפון הנייד, או השתיקו אותו, ודאגו לכך שלא תהיה לכם כל גישה אליו בעת לימוד הקורס. נסו "לשמור" את כל הסידורים האישיים, את "השיחות המרגיזות" עם מכריכם וכדומה לרגע בו מפגש הלימוד יסתיים.   
  5. גבשו אסטרטגיה המתאימה לכם לכתיבת החיבור בדגש על ניהול הזמן
    עד לסיום השליש הראשון של הקורס עליכם לדעת באופן מדויק כיצד תנהלו את הזמן בעת כתיבת מטלת הכתיבה. דוגמה: 2 דקות לקריאת המטלה ולתכנון המקדים, 8 דקות לכתיבת הפסקה הראשונה, 6 דקות לכתיבת הפסקה השנייה, 6 דקות לכתיבת הפסקה השלישית, 6 דקות לכתיבת הפסקה הרביעית ו- 2 דקות לכתיבת פסקת הסיום. מובן הוא, כי עליכם להכיר את המבנה הפנימי המדויק של כל פסקה על-מנת לדעת לבצע ניהול זמן בעת כתיבת כל פסקה אך את היכולת הזו נותיר לכם "לרכוש" במהלך הקורס.  
  6. גבשו אסטרטגיה המתאימה לכם לכל אחד מסוגי פרקי הבחינה בדגש על ניהול הזמן
    לכל תחום דעת בבחינה (אנגלית, חשיבה מילולית וחשיבה כמותית) ישנם המאפיינים שלו. עליכם להכיר את אופיין של השאלות בכל פרק ופרק בבחינה מראש, לשקלל זאת עם יכולתכם המקצועית ובהתאם לכך לגבש אסטרטגיה מדויקת לניהול זמן בכל פרק בבחינה. מורה קבוצתך לבטח יסייע לכם בכך בעת לימוד הקורס אך דעו מראש כי זהו אחד היעדים החשובים שלכם, כתלמידים, בעת לימוד הקורס.  
  7. הכינו את כל המטלות שתקבלו בעת הקורס
    המטלות המקצועיות שיוטלו עליכם במהלך הקורס תוכננו מראש בקפידה רבה תוך חשיבה הלוקחת בחשבון את מאפייני הבחינה, את אופיים של הנבחנים לאורך השנים ואת מגבלת הזמן הידועה הקיימת בבחינה הפסיכומטרית. התייחסו בכובד ראש לכל עצה ולכל בקשה שתוצג בפניכם מאת מורה קבוצתכם ועשו כל הניתן לבצען שכן כבר בחרתם ללמוד בקורס. פתחו חשיבה ביקורתית ובחנו מה נכון עבורכם. דוגמה: תלמדי עתיר ידע מתמטי (בוגר 5 יח"ל במתמטיקה למשל) עשוי למצוא עצמו בשאלות מסוימות בחשיבה הכמותית מתנהל באופן שונה, מהיר יותר, מאשר תלמיד שאינו בעל הידע המתמטי הנ"ל. לפיכך, תלמיד זה חייב לשקול להשתמש בידע המתמטי שלו (החורג לעתים מגבולות הידע הנדרש לבחינה) על-מנת להתמודד עם שאלות מהסוג הזה. מובן כי ייעוץ ממורה קבוצתך לבטח יועיל במקרה זה, ולכן שיקלו זאת.
  8. הכינו מראש "מחברת טיפים" לקראת "היום שלפני"
    נהלו "מחברת טיפים" מהמפגש הראשון ועד המפגש האחרון במשך הקורס. כתבו במחברת כל עצה חשובה שתיאמר מפי מורה קבוצתך במהלך הקורס, רכזו מידע חיוני לזכירה בעל-פה ליום הבחינה וחשבו לכל אורך הקורס על כך שאתם "צוברים" במחברת ידע חשוב להצלחתכם בבחינה אותו תקראו מידי יום במהלך הקורס כדי לשנן אותו וחשוב לא פחות לוודא יום לפני הבחינה שאתם אכן זוכרים הכל. כמות העצות "הנזרקות" אל חלל האוויר בכיתתכם בעת מפגשי הלימוד בקורס היא רבה מאד ויכולתכם "ללקט" את החשובות שבהן עשויה לסייע לכם לקבל ציון גבוה יותר בבחינה בהשוואה למצב בו לא הייתם עושים זאת.  
  9. פתחו תלות בעצמכם והיעזרו בחבריכם באופן מבוקר
    היעזרו בחבריכם לקבוצה באופן זהיר ומבוקר. אנו ממליצים למי מכם המאמין בלימוד קבוצתי לעשות זאת בקבוצה בת שלושה תלמידים לכל היותר. בד ובד, זכרו לא לפתח תלות בחבר לקבוצה ולהגיע למצב בו אתם פותרים את שיעורי-הבית רק עם החבר, מצב זה אינו מומלץ ואף מסוכן. היו תלויים אך ורק בעצמכם והיעזר בחבר לקבוצה או במורה קבוצתך לפתרון שאלה מסוימת, למשל, רק לאחר שהבנתם בוודאות מוחלטת שאינכם מסוגלים לפתור אותה לבדכם.
  10. פתרו שאלות בשיטת "שלוש העיניים"
    לפי שיטת "שלוש העיניים", זו מטפורה כמובן, אנו מבקשים מכם לכל אורך הקורס לפתור שאלות ברמת בחינה תוך הסתכלות על השאלה, תוך הסתכלות על ארבע התשובות המוצעות לכם ותוך הסתכלות על הסטופר. לשון אחר, עין אחת "על" השאלה, עין שנייה "על" התשובות ועין שלישית "על" הסטופר. בוגרינו מעידים כי מדובר במיומנות נרכשת אליה מתרגלים אט-אט במהלכן התקין של הקורס.  

עצות המתאימות לתקופת השבועיים האחרונים לפני הבחינה הפסיכומטרית

  1. פתרו בחינות פסיכומטריות משנים קודמות תוך הקפדה על ניהול זמנים
    בשלב זה של הקורס, שבועיים לפני הבחינה, עליכם לפתור בחינות פסיכומטריות רבות ככל שתוכלו משנים עבור תוך הקפדה על ניהול זמנים. בדקו בסיום כל בחינה באילו שאלות טעיתם (אם ניחשתם נכון התייחסו לכך כאל טעות בשלב הבדיקה) ופתרו כל שאלה בה טעיתם (לאחר הבחינה) ברוגע על-מנת להבין כיצד פותרים אותה ומדוע טעיתם.
  2. שיקלו לבקש חופש ממקום עבודתכם
    חופש מוחלט מכל מטלות חייכם והיערכות מוחלטת לבחינה שבועיים לפני מועד הבחינה יועילו לבטח. "אילוצי החיים" לעתים יימנעו זאת מכם ובכל זאת, אנו ממליצים לכם לעשות כל שתוכלו כדי להתפנות בתקופה זו להכנתכם לבחינה ושתבצעו כל מאמץ כדי לעשות זאת כדי לקבל את הציון הגבוה ביותר שתוכלו. אם תקדימו לבקש חופש ממקום העבודה מראש אז הסיכוי שתיענו בחיוב יגדל מפני שתאפשרו להם להיערך לכך, תלוי כמובן באופי העבודה ובתפקידכם. אגב – מי מכם היכול להרשות לעצמו, או שייבחר, לא לעבוד במהלך הקורס לבטח צפוי להפיק מכך תועלת רבה בהנחה שיתנהל נכון לכל אורך הקורס.  
  3. תכננו את שעות השינה שלכם
    נסו לתכנן את שעות השינה שלכם כשבועיים לפני הבחינה ולהתאימן לשעות השינה המתוכננות לכם ליום האחרון לפני הבחינה. אם ביום שלפני הבחינה אתם צפויים לישון בין השעות 00:00-07:00 אז נכון יהיה להרגיל את הגוף, ככל האפשר, לשעות השינה הללו במהלך השבועיים שלפני הבחינה.
  4. אל תשנו הרגלי תזונה
    אל תשנו את הרגלי האכילה שלכם לקראת הבחינה, אל תתחילו דיאטה חדשה והימנעו משינויים ככל האפשר. את השינויים הללו מוטב שתנסו לבצע לאחר הבחינה על-מנת לא להפר את האיזון הטבעי בגופכם.

עצות המתאימות ליום הבחינה הפסיכומטרית

  1. דעו מראש כי רמת הלחץ ורמת ההתרגשות תהיינה גבוהות מהרגיל
    אתם צפויים להתרגש בזמן הבחינה יותר מאשר ביום רגיל וייתכן שרמת הלחץ תהיה גבוהה יותר. ידיעתכם מראש שאתם נערכים ליום זה היא הצעד הראשון בהכנתכם אליו ולכן זכרו זאת. הדרך הנכונה להתמודד עם התחושה הזו היא "להיצמד" אל תהליך ההכנה שעברתם במהלך הקורס אשר הכשיר אתכם לבחינה. אל "תמציאו" דברים חדשים בעת הבחינה, אלתרו כמה שפחות עד כדי לא לאלתר כלל וכלל ונסו להיות ממוקדים בעת הבחינה. זכרו שאתם רשאים להיבחן כמה פעמים שתרצו בבחינה הפסיכומטרית וניתן יהיה לשפר את הציון בכל עת מה שאומר שלא מדובר בפעולה "בלתי הפיכה" ולכן היו רגועים. מרבית הנבחנים חשים כמוכם בעת הבחינה מה שאומר שהתחושה הזו טבעית ואנושית וגם בכך יש משהו המרגיע.
  2. הכינו את הציוד הלימודי ואת הציוד הנלווה לו יום לפני הבחינה
    הכינו את הציוד הלימודי לבחינה ואת הציוד הנלווה לו יום לפני הבחינה ולא ביום הבחינה כדי לא "לאבד" זמן יקר וכדי להיות בטוחים שלא שכחתכם דבר. להלן הציוד הלימודי הנדרש ליום הבחינה: שני מחקים המוחקים באופן נקי, שני מחדדים המחדדים היטב, 15-10 עפרונות מחודדים, סטופר (שקט)להלן הציוד הנלווה לציוד הלימודי הנדרש ליום הבחינה: תעודת זהות, הזמנה לבחינה.
  1. הצטיידו במוצרי מזון ובמוצרי משקה בחכמה
    משך זמן הבחינה (נטו) הוא 190 דקות (שלוש שעות ועשר דקות) אולם כנראה שתשבו פיזית בכיתה בה תיבחנו במשך כשלוש שעות וחצי. הכנה מראש של בקבוק מים (או משקה אחר אליו אתם רגילים) תהיה פעולה חכמה אולם "שתו בזהירות" כדי להימנע מיציאה דחופה לשירותים תוך כדי בחינה. הכנה מראש של מוצרי מזון כגון פירות יבשים, חטיפי בריאות או ירקות עשויה אף היא לסייע לכם כי אם תחושו תחושת רעב קלה בעת הבחינה יהיה נכון מצדכם להסירה על-ידי אכילה קלה של דבר מה שהצטיידתם עמו מראש.
  2. שירותים "בדקה ה-90"
    זכרו להתפנות לשירותים כמה דקות לפני כניסתכם לכיתת הלימוד על-מנת להקטין את הסיכוי שתצטרכו לצאת לשירותים תוך כדי הבחינה.
  3. הצטיידו בלבוש מתאים
    "שיטת הבצל" פירושה להתלבש בשכבות ביגוד המאפשרות מצד אחד להסיר מכם שכבת ביגוד כאשר חם לכם או להוסיף שכבת ביגוד כאשר קר לכם. אתם הרי מכירים את עצמכם ולבטח תדעו כיצד להיערך על ידי לבוש מתאים כאשר לנגד עינכם חייבת להיות המטרה שבעת הבחינה לא יהיה לכם חם אך גם לא יהיה לכם קר.
  4. קבעו מראש באיזו שעה עליכם לצאת לדרככם למרכז הבחינה ואיך תגיעו אליו
    דעו מראש כיצד תיסעו מביתכם או מהמקום בו תשהו לפני הבחינה, ביום הבחינה, אל המקום שבו תיבחנו. דעו מראש באיזו שעה עליכם לצאת לדרככם ותכננו זאת היטב כדי להימנע מלחץ מיותר בדרך לבחינה או מהגעתכם באיחור א לאזור הבחינה. הגעתכם בזמן חשובה מאד כדי להישאר רגועים וכדי להישאר ממוקדים בעת הבחינה לכן אנו ממליצים לכם להגיע אל מרכז הבחינה בין 45 דקות לבין 60 דקות לפני תחילתה.
  5. הימנעו מישיבה תחת מנורה מהבהבת
    וודאו כי במקום בו ישבתם או בו הושיבו אתכם אין מנורה מהבהבת מעל ראשיכם כי אם תגלו זאת בזמן הבחינה לבטח תיווכחו שיש בכך הסחת דעת. אם נתקלתם בכך ידעו במהרה את האדם האחראי על ההתנהלות במרכז הבחינה ביום הבחינה ובקשו ממנו למצוא לכך פתרון.
  6. הימנעו מישיבה מול מזגן
    הימנעו מישיבה מול מזגן כי לעתים בעת הגעתכם לבחינה תחושת הקור או החום עשויה להיות נעימה אך אין זה בטוח שתחושו כך לאורך כל הבחינה. תחושת קור קיצונית או תחושת חום קיצונית עלולה לפגוע בתפקודכם בעת הבחינה. 
  7. היצמדו לאסטרטגיה לפתרון הבחינה שגיבשתם במהלך הקורס
    אל תאלתרו בעת הבחינה. זכרו כי הוכשרתם לבחינה זו במשך חודשים אחדים ולכן אין זה חכם לשנות אסטרטגיות בעת הבחינה. עליכם להיצמד אל ההנחיות שקיבלתם בעת ההכנה לבחינה ולא לחרוג מהן מפני שאת האסטרטגיות הללו גיבשתם בעת ההכנה, בתנאי רוגע ושלווה ותוך היכרות עם אופייה של הבחינה ועם יכולתכם.